Blijf op de hoogte via onze Nieuwsbrief. Ontvang nu ook vrijblijvend schitterende voorbeelden van ons Baltische drukwerk!
Boekenwinkels behoren bij de grote verliezers van de nieuwe economie. Boeken worden digitaal gelezen op de e-reader of online gekocht via de grote retailers en binnen 24 uur geleverd. Bovendien geld er door de digitalisering en visualisering een trend van ontlezing. Het CBS gaat uit van een daling van ongeveer 20% van het aantal boekhandels sinds 2007. De behaalde omzet daalt zelfs nog harder; de 20% afname zou op dit gebied in slechts 3 jaar zijn bereikt.
Des te boeiender is het bericht in The Wallstreet Journal dat Amazon van plan zou zijn 300 tot 400 fysieke boekhandels te openen. De online retail-reus, uitgever van de populaire Kindle e-reader, opende in november 2015 al een eerste winkel in thuisbasis Seattle. In deze winkel worden de populairste boeken van de site verkocht, en bestaat bovendien de mogelijkheid om gadgets en e-readers uit te proberen.
Trend: Bricks to Clicks to Bricks
De stap van Amazon is een opvallende, na jaren van digitalisering van retail, maar staat niet op zich. In Nederland kondigden onlangs CoolBlue en Neckermann al aan op korte termijn fysieke winkels te willen openen. Internationaal doen bedrijven als Bonobos (fashion), Birchbox (make up) en Warby Parker (brillen) het zelfde. Een stap die al enige tijd op zich laat wachten: de druk om de laagste prijs te hanteren, de hoge kosten voor de gratis verzending en de hoge retourpercentages zijn een stevige aanslag op de winstgevendheid van veel e-tailers. Door gebruik te maken van strategisch geplaatste winkels die de populairste producten verkopen, als distributiecentrum kunnen fungeren en retouren kunnen verhandelen, kan flink op deze kosten worden bespaard.
Is het in Nederland ook wachten op de Click to Brick boekenwinkels van, bijvoorbeeld, Bol.com?